Pikantní červená čočka po indicku

Tak, a dnes to bude konečně ten asijský recept. Upřímně, nevím, jak moc ve skutečnosti je toto jídlo indické, ale podle mě do asisjké sekce vzhledem k použitým ingrediencím prostě patří. Řekla bych, že jsme si na něm všichni pochutnali. Inspiroval mě recept na směs do tahini koláče, který jsem dělala už vloni. Pokud by někoho zajímal původní recept, klikněte zde.
K jídlu se hodí rýže, indický chléb či brambory. Sestra říkala, že je dobré i studené, takže by recept mohli využít jedinci, kteří nemají možnost si jídlo v práci či ve škole ohřát (tak jako jsem to mívala já - ano, mívala, teď už mám odmaturováno a VŠ mě čeká až v říjnu...).

Ingredience:

(5-6 porcí)

  • 1 velká cibule (nasekaná na kostičky)
  • 3 stroužky česneku (nasekané nadrobno)
  • olej (nejlépe kokosový, ale lze i řepkový/slunečnicový/...)
  • 2 velké červené papriky (nasekané na kostičky)
  • koření: 
    • chilli (cca 1/3 - 1/4 ČL)
    • zázvor (cca 1/3 - 1/4 ČL)
    • tandoori masala (1 ČL nebo i více)
    • kurkuma (1 ČL nebo i více)
    • kari (1 ČL nebo i více)
    • cumin - římský kmín (mletý/ v celku;1 ČL nebo i více - mletého raději o něco méně)
  • 1 sklenice zavařovaných rajčat
  • 1 PL rajčatového protlaku - koncentrátu
  • 250 g červené čočky
  • 400 ml vody
  • 1 malý pórek (nakrájený na kolečka)
  • černý sezam (není nutný, ale dodáte jím nenasycené mastné kyseliny a zajímavý vizuální efekt)
  • sůl

Postup:

  1. Na oleji necháme zesklovatět cibuli.
  2. Přidáme česnek, papriku a necháme chvíli podusit.
  3. Přidáme všechno koření (pokud se bojíte ostré chuti, buďte raději opatrní, přidat nějaké to koření po ochutnávce ke konci vaření je možné vždy), rajčata, protlak, čočku a vodu. Přivedeme k varu a vaříme cca 15 minut - tzn. do změknutí čočky. Pět minut před koncem vaření (takže po cca 10 minutách vaření) přidáme rovněž pórek.
  4. Osolíme, dle potřeby dokořeníme. Sezam můžeme vmíchat dovnitř nebo jím jídlo jen ozdobit (nebo obojí - a proč ne)
  5. Pozn.: Pokud by Vás zajímalo, jak jsem vytvořila takto dvojbarevnou rýži: Dala jsem vařit červenou (neloupanou) rýži (do osolené vody) a po 15 minutách k ní přidala stejné množství basmati rýže a vařila dalších 15 minut. Doporučuji se ale při vaření řídit pokyny na sáčku Vámi zakoupené rýže, neboť někdy jí stačí méně času nebo ho naopak potřebuje více. K tomuto množství jídla budete potřebovat asi 130 g červené rýže a stejné množství basmati. (Rýži jsem uvařila takto "míchanou", protože mi přijde červená sama o sobě dost suchá, ale s basmati se perfektně doplňují - červená rýže dodá texturu a zajímavou chuť, bílá je pro změnu jemná, měkká a lepivější. Doporučuji vyzkoušet ;).)

Výživové hodnoty:

(1 porce = pětina/šestina)

pozn.:
  • celkem použita asi 1 PL oleje (slunečnicového), 20 g černého sezamu
  • přibližná gramáž použité zeleniny:
    • 140 g cibule
    • 300 g papriky
    • 300 g rajčat
    • 75 g pórku
  • bez přílohy!
energetická hodnota: 1212,6/1010,5 kJ
bílkoviny: 16,8/14,0 g
sacharidy: 41,6/34,7 g (z toho cukry 7,2/6,0 g)
tuky: 6,0/5,0 g (z toho NMK 0,6/0,5 g)
vláknina: 9,2/7,7 g


Dobrou chuť!

Komentáře