Vegetariánská musaka

Konban wa! (to mi připomíná, že japonštinu jsem neviděla už skoro rok...problém je, že po maturitním vypětí už rozhodně nemám chuť se učit...tak doufám, že minimálně se začátkem října se mi vrátí, jinak mám průšvih)
Dnešek jsem strávila z většiny v Praze, protože jsem si řekla, že když už tam budu, tak proč si rovnou taky neobejít obchody.No, obešla jsem, ale ne všechny položky z mého listu jsem koupila.Hlavně mám potom vždy výčitky, když si chci koupit něco zdánlivě zbytečného, třeba další klobouk (ale na druhou stranu by se mi jeden s takovou tou zvlněnou krempou hodil...).
Jsem fakt unavená, protože jsem po příchodu "makala" - sbírala hrášek a jostu, vařila večeři (cuketové lívanečky s hráškovým pestem a ricottou - nebojte, recept taky bude) a džem.Sice mi tyhle práce nebyly nikým nařízeny (ano, ještě žiju s maminkou a tatínkem), ale je mi líto tam ty dobroty přenechat mravencům (ti ať si jedí to popadané ze země :D) a navíc jsem tak trochu flagelant :´D.
No, dost bylo řečí o mně, na kecy mám deníček xD.
Musaka je pokrm specifický pro Balkán a Blízký Východ.Nejčastěji se jedná o směs mletého masa zapečenou s bešamelem, sýrem, lilky a někdy i brambory.Já se však pokusila o vegetariánskou variantu.Receptura vznikla spojením jednoho knižního receptu, několika internetových receptů a také samozřejmě mou invencí.Suroviny na tuto musaku přijdou do sezóny až přibližně za měsíc (možná i o něco později), takže si recept můžete schovat na srpen (září, říjen) nebo, pokud si opravdu nemůžete pomoct, si ji klidně připravte teď :D.Snad se Vám bude recept líbit :).
Podávala jsem bez přílohy, neboť pokrm obsahuje brambory - množství tedy odpovídá 4 porcím, ke kterým už nepotřebujete žádnou přílohu.

Ingredience (4 porce):

  • 8 g sušených hub (ne, nedělám si legraci, toto množství je zcela dostačující)
  • 1 střední cibule (nasekaná na kostičky)
  • 2 stroužky česneku (nasekané na drobno)
  • olivový olej
  • rozmarýn (sušený či čerstvý, na tom nezáleží)
  • oregáno (použila jsem čerstvé, ale sušeným rozhodně nic nepokazíte)
  • 4 PL balzamikového octa
  • 250 g hnědé čočky
  • 1 bobkový líst
  • 400 g rajčat (nakrájená na kostky)
  • 1/2 ČL skořice
  • 400 g brambor (nakrájené na kolečka)
  • 2 velké lilky (nakrájené na kolečka)
  • 300 ml mléka
  • 30 g másla
  • 30 g mouky (cizrnové)
  • muškátový oříšek
  • 1 žloutek
  • 50 g parmezánu
  • sůl, pepř

Postup:

1) Houby si zalijeme horkou vodou.
2) Na oleji (střední plamen vařiče) osmahneme cibuli, česnek, rozmarýn a oregáno.
3) Houby vyndáme z vody, kterou si ponecháme, a pokrájené je přidáme k osmažené směsi cibule, česneku a bylinek.
4) Plamen snížíme a společně smažíme asi 10 minut.
5) Zvýšíme teplotu (vysoký plamen) a přilijeme ocet, který necháme vyvařit.Přidáme čočku, bobkový list, rajčata a vodu z hub.Podle potřeby přilijeme další vodu tak, aby byla čočka ponořena (ale nepřeháníme to s ní - výsledná konzistence směsi byměla být hustá).
6) Ochutíme skořicí a pepřem a vaříme do změknutí čočky i rajčat, a zároveň do zhoustnutí celé směsi (konzistence by měla být kašovitě hustá, rozhodně ne polévkovitá) - trvá to asi hodinu, ale není to pravidlo.
7) Brambory dáme v jedné vrstvě do pekáče vymazaného olejem, ve kterém budeme musaku péct.Osolíme je, opepříme a okořeníme oregánem a rozmarýnem.Pokapeme olejem.
8) Lilky rozložíme na jiný plech, osolíme je, opepříme, pokapeme olejem a ochutíme oregánem.
9) Brambory i liky pečeme na 180 stupňů C na horkovzduch - abychom je mohli péct společně (pokud tuto funkci Vaše trouba postrádá, pečtě brambory i lilky postupně a teplotu nastavte na 200 stupňů C): 40 minut brambory, 20 minut lilky.
10) Bešamel: V kastrolku si rozpustíme máslo, přidáme mouku a za stálého míchání necháme osmahnout.Odstavíme z plamene a pomocí metličky vmícháme mléko.Vrátíme na vařič a vaříme 3 - 5 minut do zkoustnutí.Následně necháme vychladnout.
11) Do vychladlého bešamelu vmícháme žloutek.Osolíme, opepříme a ochutíme muškátovým oříškem.
12) Na předpečené brambory navrstvíme 1/2 čočkovo-rajčatového ragú, 1/2 pečených lilků, zbytek ragú, zbytek lilků a bešamel.Posypeme parmezánem.
13) Pečeme 40 minut na 180 stupňů C.

Výživové hodnoty na 1 porci:

pozn.:
  • použity cca 4 PL oleje, cizrnová mouka
energetická hodnota: 2553 kJ
bílkoviny: 29 g
sacharidy: 74 g (z toho cukry 15,6 g)
tuky: 20 g (z toho NMK 7,8 g)
vláknina: 10 g


(tenhle detail není nic moc - k focení jsem použila mobil místo foťáku - ale chtěla jsem, abyste viděli, jaké má musaka vrstvy; až ji buud dělat příště, pokusím se Vám detail vyfotit lépe)

Oyasumi~

Komentáře