Dýňové lívance s tofu krémem

Konbanwa~
Nebojte, brzy dojde i na nějaký ten asijský recept (v záloze mám konečně povedené cizrnové kari!), ale teď to vidím spíš na něco sladkého :P.
Recept na dýňové lívance, který mě zaujal, jsem našla zde.Tak jako vždy jsem si ho trochu poupravila a lívanečky si opravdu nemohla vynachválit.Byly krásně jemné, sladké, plné příjemné dýňové chuti...Navíc zrovna teď začala dýňová sezóna, tak proč je aspoň jednou (minimálně :P) nezkusit?
Podávat můžete s čím chcete - já volila jednou tofu krém (recept uveden níže) a napodruhé tvaroh oslazený medem.Asi bych nevolila ovoce, nevynikla by tolik chuť dýně, což by bylo podle mě docela na škodu.

Ingredience:

I. LÍVANCE (cca 12 ks = 4 snídaňové porce):
  • 150 g mouky (libovolné; já použila směs bezlepkových)
  • 50 g vloček (rovněž libovolných, ale raději jemné/instantní)
  • 5 ČL třtinového cukru
  • 1,5 ČL jedlé sody
  • 1,5 ČL pumpkin spice (pokud nemáte, můžete ho nahradit skořicí a trochou mletého zázvoru)
  • špetka soli
  • 300 ml podmáslí
  • 1 vejce
  • 220 g dýňového pyré
II. TOFU KRÉM:
  • 200 g tofu natural (ještě lepší by bylo silken tofu, ale to jsem neměla)
  • 20 g kukuřičného škrobu
  • 100 ml mléka
  • 100 ml vody
  • 1/2 ČL vanilkového extraktu
  • špetka soli
  • šťáva z 1/2 limetky (nebo citronu)
  • sladidlo (množství volte dle chuti - já použila kukuřičný sirup, který není příliš sladký, takže jsem potřebovala asi 10 ČL, ale např. medu/agáve sirupu/cukru by stačilo podstatně méně)
  • dle potřeby: instantní jáhlová kaše, mléko/voda

Postup:

I. LÍVANCE:
1) Smícháme si mouku, vločky, jedlou sodu, pumpkin spice a špetku soli.
2) V jiné nádobě smísíme dýňové pyré s vejcem a cukrem.
3) Do dýňové směsi postupně přidáme moučnou směs a nakonec zředíme podmáslím.
4) Smažíme na středním až mírně vyšším plameni (náš sporák má 10 teplotním stupňů a já většinou volím 5 - 6) z obou stran.Těsto na pánev klademe, až když je rozehřátá.Obracíme, jakmile se na lívancích začnou tvořit bublinky (trvá to asi 2 - 3 minuty).Ale opatrně!Nejdříve zkusíme lívanec jemně podebrat, a pokud to ještě pořádně nejde, otočíme jej až později, aby se nám nepotrhal.Z druhé strany smažíme ještě cca další 2 minuty, ale samozřejmě berte uvedené časy s rezervou, neboť záleží na teplotě.Pokud máme kvalitní pánev s nepřilnavým povrchem, není třeba žádného tuku.
5) Podáváme s tofu krémem (recept uveden níže) či oslazeným tvarohem (popřípadě jogurtem).Můžeme také pokapat sirupem, skvělý by byl např. javorový nebo datlový, a/nebo posypat nasekanými ořechy (vlašskými, pekanovými, lískovými, ...).

II. TOFU KRÉM:
1) Do hrnce nalijeme mléko a vodu.V této směsi metličkou důkladně rozmícháme škrob.Přidáme vanilkový extrakt a špetku soli.
2) Směs uvaříme jako pudink (vaříme, a až začne tekutina vřít, mícháme ještě minutu do zhoustnutí) a necháme vychladnout.
3) Tofu rozmixujeme.
4) K tofu přidáme vychladlý pudink a limetkovou (citrónovou) šťávu a společně ještě promixujeme.
5) Osladíme libovolným sladidlem, množství volíme dle chuti.Pokud je směs příliš řídká, zahustíme ji instantní jáhlovou kaší.Pokud nastane opačný problém, zředíme trochou mléka/vody.

Výživové hodnoty na 1 porci samotných lívanců (= 1/4, cca 3 ks):

pozn.: počítáno s pšeničnou celozrnnou moukou, ovesnými vločkami (jemné s vlákninou)
energetická hodnota: 1180 kJ
bílkoviny: 11 g
sacharidy: 49 g (z toho cukry 15 g)
tuky: 4 g (z toho NMK 1,1 g)
vláknina: 7 g
sůl: ? (záleží dle velikosti Vaší "špetky soli")

Výživové hodnoty na celé množství krému:

pozn.:
  • neuvádím velikost porce, protože se to špatně odhaduje
  • počítáno s 50 g kukuřičného sirupu (zdá se to být moc, ale ten můj opravdu málo sladil)
energetická hodnota: 2274 kJ
bílkoviny: 29 g
sacharidy: 73 g (z toho cukry 44 g)
tuky: 19 g (z toho NMK 3,2 g)
vláknina: 17 g
sůl: ? (záleží dle velikosti Vaší "špetky soli")


Příjemné podzimní snídání všem :).

Komentáře