Fit bezlepková žemlovka s tvarohem a jablky

Žemlovku jsem v dětství k smrti nenáviděla. Mamka mě ji jednou dokonce přinutila sníst - kdybych nedojedla, nemohla bych na pouť. Kruté dětství, že? :D
Přestože jsem k ní chovala takový odpor, stalo se, že jsem na ni po letech dostala nevysvětlitelnou chuť. Úplně se mi sbíhaly sliny. Musela jsem jednat - upéct si vlastní a zjistit, zda jsem byla opravdu jen vybíravé děcko.
Po pročítání mnoha receptů na žemlovku jsem si na základě nově nabytých poznatků vytvořila svůj vlastní.
Proč fit? Oproti jiným žemlovkám obsahuje poměrně málo "nezdravých cukrů" (cca 10 g třtinového cukru na porci...zbytek pochází jen z ovoce, mléka - laktóza je mléčný monosacharid - , chleba - dává se do kvásku - a z asi jedné polévkové lžíce medu na celou tu dobrotu). Stěžejní je pro tento název ale hlavně velmi nízký obsah tuků (do klasické žemlovky dává spousta kuchařů zbytečně mnoho másla) a relativně velké množství bílkovin (v porovnání s jinými sladkými pokrmy).
Recept je sice zařazen v snídaních, ale využijete jej samozřejmě i jako oběd. Já osobně ale sladkým hlavním jídlům zrovna neholduji, proto jsou porce u ingrediencí brány jako snídaňové. Obědů byste z toho měli asi méně, dejme tomu čtyři. Žemlovka je také výbornou svačinkou nebo dezertem.
Pod fotkami jsem poprvé uvedla i výživové hodnoty. Postupně bych u všech receptů, u kterých to má smysl (jsou rozdělitelné na porce), chtěla tyto hodnoty vypočítat, aby měli zájemci přehled. A upřímně mě to také zajímá :D.
Tentokrát jsem toho nafotila hodně - žemlovka byla obzvláště fotogenická. Proto najdete fotky i jinde než pod postupem.

Ingredience (6 snídaňových porcí):

  • 250 g bezlepkového chleba Ertha (samozřejmě můžete použít i jiný, ale tento mám prostě vyzkoušený; chleba by měl být odleželý nebo jej dáme na chvilku "okorat" - ne opéct! - do topinkovače; můžeme jej pokrájet na menší kousky, které půjdou lépe skládat do námi zvoleného pekáčku)
  • 50 ml mléka (polotučného - uvádím jen kvůli výživovým hodnotám)
  • 250 g nízkotučného tvarohu z vaničky
  • 6 jablek (po cca 120 g - uvádím jen kvůli výživovým hodnotám)
  • 60 g třtinového cukru
  • 30 g medu
  • 3 vejce (rozdělená na bílky a žloutky)
  • máslo
  • strouhanka
  • špetka soli
  • hrst rozinek (asi 40 g - uvádím jen kvůli výživovým hodnotám)
  • 1 PL rumu
  • 2 ČL skořice
  • citrónová šťáva
  • k ozdobení: skořice, rozinky

Postup:

1) Jablka nastrouháme a poté ihned promícháme s citrónovou šťávou a se skořicí.
2) Tvaroh dobře smícháme se dvěma žloutky, rumem, medem a rozinkami.
3) Mléko vidličkou prošleháme s jedním žloutkem.
4) Formu na pečení či pekáček (použila jsem kruhový o průměru asi 23 cm; plocha pečicí nádoby je důležitá kvůli množství použitého chleba - pokud použijete jiné rozměry, pravděpodobně budete potřebovat více/méně krajíčků) vymažeme máslem a vysypeme strouhankou.
5) Třetinu plátků chleba trochu namočíme z jedné strany (plochy) v mléčné směsi. Namočenou plochou je pokládáme do pekáče tak, abychom pokryli celé dno. Pokud použijete pečicí nádobu o jiné ploše, než jsem použila já, budete možná muset použít více chleba nebo Vám naopak bude přebývat. Další vrstvy každopádně nemusí takto cele pokrývat plochu pečicí nádoby, proto můžete použít více chleba na první vrstvu a pak již jen zbývající rozdělit do dalších dvou.
6) Na vrstvu chleba dáme 1/2 tvarohové směsi. Poté dále vrstvíme: 1/2 strouhaných jablek, 1/3 chleba (namočeného z jedné plochy v mléčné směsi a touto plochou kladeným na předešlou vrstvu), 1/2 tvarohové směsi, 1/2 jablek a nakonec poslední 1/3 namočeného chleba (viz. předešlou třetinu). Každou z vrstev vždy pěkně uhladíme.
7) Pečeme v troubě předehřáté na 180 stupňů C po dobu 30 minut. Průběžně kontrolujeme, zda se vrchní vrstva chleba nepřipaluje a popř. snížíme teplotu.
8) Z bílků se špetkou soli ušleháme tuhý sníh. Do již tuhého sněhu postupně za stálého šlehání přidáváme cukr.
9) Sníh navrstvíme na upečenou žemlovku a pečeme dalších 8 minut na 180 stupňů C.
10) Před podáváním můžeme ozdobit např. skořicí a rozinkami.


Výživové hodnoty na 1 porci (= 1/6):

pozn.: počítáno s přesně danými ingrediencemi, včetně másla na vymazání (cca 11 g), ale bez ozdoby
energetická hodnota: 1358 kJ
bílkoviny: 11 g
sacharidy: 52 g (z toho cukry 34 g)
tuky: 7 g (z toho NMK 2,6 g)
vláknina: 7 g
sůl: 0,502 g


A co Vy? Také máte jídlo, které jste v dětství nenáviděli, ale později mu přišli na chuť?

Komentáře