Mujaddara

Jako po každé úmorné pauze se předem chci omluvit. Škola mi dala zabrat: Ani druhák na medicíně není "lážo plážo". Asi je to o něco méně náročné než prvák, ale ať se nad sebou kouká zamyslet ten, který tvrdí, jak to bylo jednoduché! Ono totiž není dle mého názoru dobře se učit jen na testy. Já se učím pravidelně a aspoň pak před testem nemusím probdít celou noc a huntovat si tak zdraví. Jakoby nestačilo, že spím málo i normálně. Teď už ale mám za sebou zimní zkouškové, takže se cítím fajn, mám pohodičku, nožky nahoře (až někde u stropu) a pomalu se začínám učit na letní semestr. Ale opravdu jen tak zlehoučka...jinak bych (místo učení) nepsala sem ;D.
Toto indické jídlo okouzlí milovníky exotických chutí. Mě rozhodně zaujalo. Mimo nevšední chuť je na něm skvělé i to, že je výborné i za studena, takže se skvěle hodí i jako "krabičkový oběd" pro ty z nás, kteří nemají možnost si jej nikde ohřát. Místo rajčat by se dobře hodil i jakýkoli zeleninový salátek (takto jsem mujaddaru připravila napoprvé...s těmito šťavnatými rajčátky z naší zahrady ale chutnala ještě lépe...ano, správně, ze zahrádky - už je to nějaký ten pátek, co jsem toto jídlo uvařila).
Uznávám, trochu jsem původní verzi ošidila. Nepoužila jsem totiž žádné čerstvé bylinky, protože se mi nechtělo... a vlastně jsem je ani neměla. Ale co už, neřešme detaily, dobré to bylo i tak :D.

Ingredience (2 porce):

  • 90 g velkozrnné čočky (= naše "klasická obyčejná" čočka)
  • 1 menší až střední cibule (nakrájená na kostičky)
  • 1 střední až větší cibule (nakrájená na půlkolečka - tedy podélně rozříznutá a následně "naplátkovaná")
  • olej
  • 100 g rýže basmati
  • 1 ČL římského kmínu
  • 1/3 ČL skořice
  • 1/2 ČL soli + trochu na smaženou cibulku
  • k podávání: bílý jogurt (3%; cca 90 g - uvádím kvůli nutričním hodnotám), čerstvá zelenina (použila jsem cherry rajčátka z naší zahrady; cca 80 g)

Postup:

1) Čočku si dopředu namočíme do čisté vody. Stačí na 3 - 4 hodiny, ale lepší je nechat ji máčet přes noc.
2) Kostičky cibule necháme zesklovatět na troše oleje.
3) K cibuli přidáme propláchnutou, předem namočenou čočku. Přidáme asi 270 ml vody a necháme 10 minut vařit.
4) Mezitím si připravíme smažená cibulová půlkolečka. Na pánvi rozehřejeme trochu oleje a na nejnižší stupeň teploty je necháme zvolna restovat. Hotová budou do cca 15 minut. Pokud se začnou připalovat, přidejte ještě trochu oleje. Měly by změknout a získat zlatavou barvu. Hotovou cibulku zlehka osolíme.
5) Po uplynulých 10 minutách od začátku vaření čočky přisypeme rýži basmati. Přidáme také koření a 1/2 ČL soli. Necháme vařit dalších cca 15 minut, dokud nebude čočka i rýže měkká.
6) Jídlo podáváme raději již vychladlé než horké, ale není to podle mě až tak důležité. Ještě lépe chutná následující den. Před podáváním ozdobíme několika lžícemi bílého jogurtu, čerstvou zeleninou a osmaženou cibulkou.

Výživové hodnoty na 1 porci (samotné mujaddary/s cibulkou, rajčaty a jogurtem):

pozn.:
  • první hodnota platí pouze pro mujaddaru "bez ozdob" a hodnoty za lomítkem zahrnují "mujaddaru se vším všudy" -> s 1/2 osmažené cibulky, 80 g cherry rajčátek a 90 g 3% jogurtu
  • na smažení použito cca 2 a 1/2 ČL oleje na porci (1 ČL na mujaddaru jako takovou, 1 a 1/2 ČL na smaženou cibulku)
energetická hodnota: 1617/2369 kJ
bílkoviny: 15/20 g
sacharidy: 65/74 g (z toho cukry 3/11 g)
tuky: 6/20 g (z toho NMK 0,9/4,1 g)
vláknina: 4/6 g




Dobrou chuť!

Komentáře