Zapečená plněná cuketa s parmazánovou polentou

Možná Vám příjde, že už to s cuketami trochu přeháním a já bych Vám ani neodporovala, ale nějak si prostě nemohu pomoci - ona se hodí prostě všude. Můžete ji nastrouhat do moučníků, nakrájet do kari, zapéct v nákypu nebo právě takto naplnit, jako jsem to tentokrát udělala já. Cuketové lodičky získají chuť své náplně, takže dost možná neodradí ani ty, kteří cuketu zrovna nemilují. Dalším plusem je pěkná vizuální stránka, takže máte jídlo jako stvořené pro návštěvu. A za studena jsou také dobré. Příprava není manuálně ani časově náročná, takže "suma sumárum" není důvod lodičky nevyzkoušet :).

Ingredience (2 porce):

CUKETY:
  • 1 střední cuketa nebo polovina cukety větší
  • 1 velký stroužek česneku nebo 2 menší (nadrobno nasekaný)
  • 1 středně velká mrkev (nastrouhaná)
  • 1 jarní cibulka (nakrájená na kolečka)
  • 100 g balkánského sýru
  • olej
  • libovolné koření (já použila "gurmánskou zeleninu" od Vitany a myslím, že to skvěle pasovalo)
  • sůl, pepř
POLENTA:
  • 100 g (nejlépe instantní) polenty
  • voda (dle návodu na obalu - pro 100 g mé instantní jsem použila 400 ml vody)
  • sůl
  • 50 g parmazánu

Postup:

CUKETY:
1) Cuketu podélně rozřízneme a co nejvíce ji vydlabeme, aby nám vzniknul co největší prostor pro následné plnění. Vnitřek nevyhazujeme! Naopak, nakrájíme ho a podusíme na troše oleje (cca 1 PL) na pánvi.
2) Po cca 5 minutách přidáme česnek, osolíme (nebo přidáme koření, obsahuje-li sůl) a zlehka restujeme, aby se z cukety vypařilo co nejvíce vody.
3) Pánvičku odstavíme z plamene. Vmícháme jarní cibulku, mrkev a balkánský sýr.
4) Směs dochutíme kořením, dle chuti dosolíme a opepříme.
5) Vydlabané cukety naplníme směsí. Dobře ji "uplácáváme", abychom ji do nich všechnu dostali. Pokud bude směs v cuketě do kopce, nevadí, ale musíme ji dobře "uplácat", aby se nevysypala. Já cukety navíc opřela o boky plechu, aby mi mi nespadly a nevysypala se mi z nich "pracně naplácaná" směs. Doporučuji tedy i Vám "cuketové lodičky" dobře zajistit proti pádu :).
6) Pečeme v troubě předehřáté na 180 stupňů Celsia asi 25 minut a na posledních pět minut pečení zapneme gril, aby měly cukety trochu zlatavou barvu. (Celkem pečeme tedy cca 30 minut.)


POLENTA:
1) Polentu uvaříme dle návodu na obalu - zpravidla tedy vsypeme polentu do vroucí osolené vody a mícháme po určitou dobu (instantní polentu většinou 5 minut, obyčejnou klidně hodinu - proto jsem v ingrediencích doporučovala právě instantní verzi). Po uvaření do ní vsypeme téměř všechen parmazán, dobře vmícháme a tuto směs natlačíme do dvou mističek. (Popřípadě můžeme hotovou polentu vylít na pekáč a po vychlandutí rozkrájet na kousky.)
2) Vršky polenty v mističkách posypeme zbytkem parmazánu.

Podáváme společně jako hlavní chod :).

Výživové hodnoty na 1 porci (= 1/2; cukety/polenty/obojího):

energetická hodnota: 863/1130,5/1993,5 kJ
bílkoviny: 11/11/22 g
sacharidy: 11/38,5/49,5 g (z toho cukry 7,31/0,25/7,56 g)
tuky: 13/7,5/20,5 g (z toho NMK 5,5/5/10,5 g)
vláknina: 3,5/2,5/6 g


Příjemný zbytek léta všem :).

Komentáře