Houbové risotto

Tak, a teď dáme pro změnu něco neveganského!
Konečně sem mohu po roce čekání doplnit tento recept. Vysvětlím: Loni jsem toto risotto dělala poprvé, ale nezapsala jsem si gramáže některých surovin a navíc nepořídila fotku, tak jsem musela provést repete. A na to se nějak nepodařilo najít v průběhu ani jednoho ze semestrů čas, proto jsem ho vařila až dnes a taky ho sem rovnou přidám. Houby zatím moc nerostou, takže jsem využila zásobu sušených. Samozřejmě můžete místo lesních hub použít klidně jen žampiony nebo třeba hlívu, jen to bude mít risotto trošku jinou a zřejmě o něco méně výraznou chuť.
Když jsem počítala nutriční hodnoty, mile mě překvapilo, jak hezky mi to vychází. Sice by mohlo obsahovat o něco více bílkovin, ale i tak to vyšlo lépe, než jsem předpokládala. Pokud chcete risotto trochu nutričně pozvednout, použijte více parmazánu (120-150 g místo 100 g - buďto dovnitř nebo částí posypte povrch risotta na talíři).
Pokud Vás risotto zaujalo, můžete zkusit i jiné mé risotto recepty - např. "verde" nebo dýňové (které bude skvěle sezónní však spíše na podzim).

Ingredience (4 porce):

  • 1 větší cibule (= cca 145 g; nasekaná na kostičky)
  • 4 str. česneku (= cca 16 g; najemno nasekané)
  • máslo (cca 7 g)
  • olivový olej (cca 2 PL = 14g … nebo dle potřeby)
  • 360 g čerstvých hub (zkoušela jsem 1:1 lišky:hřiby; nakrájené na kousky - ne příliš drobné, malé lišky klidně i vcelku) NEBO 60 g sušených hub (dopředu namočených cca na 12 hodin; také velmi dobré, mám odzkoušeny obě verze ^^)
  • 300 g rýže arborio (neproplachujeme!)
  • 1 l zeleninového vývaru (já použila z bujónu; pokud použijeme sušené houby, vývar můžeme doplnit vodou, ve které se máčely: tzn. odměříme objem tohoto "houbového vývaru" a doplníme do 1 litru zeleninovým vývarem - já tedy místo 1 l vývaru použila jen 0,5 l a tím pádem jen polovinu bujónu, tedy pouze 1 kostku...:))
  • 100 g parmazánu (strouhaného; já používám Gran Moravii - je levnější a též velmi chutná)
  • sůl, pepř
  • na smažené houby na ozdobu (a též na chuť) navíc:
    • slunečnicový/řepkový olej (cca 1 PL)
    • 100 - 120 g čerstvých hub (nejlépe těch "hezčích" kousků, aby se pak jako ozdoba správně uplatnily; lišky překrojené napůl, menší celé; hříbky pokrájené na tenčí plátky - podobně jako na sušení; pokud děláme risotto ze sušených hub, na ozdobu nám dobře poslouží žampiony, pokrájené na plátky podobně jako hříbky)
    • sůl

Postup:

1) Na olivovém oleji s máslem osmahneme nejprve cibuli a poté, co zesklovatí, přidáme rovněž česnek.
2) Minutku po česneku přidáme houby. Jestliže použijeme i lišky či jiné tvrdé houby, dáme je dusit jako první a ostatní houby přidáme až chvíli poté. Lišky a tvrdé houby podusíme asi 5 minut, ostatní (včetně předem namočených sušených) stačí 2-3 minuty.
3) Vsypeme nepropláchnutou rýži arborio, promícháme a necháme ji zprůhlednět.
4) Jakmile rýže zprůhlední (pokud se to nepodaří, dusíme ji s houbami maximálně 5 minut a poté pokračujeme stejným způsobem, jako kdyby zprůhledněla), přilijeme trochu vývaru a přivedeme k varu. První sběračku necháme rychle vyvařit, poté přidáváme vývar postupně po sběračkách, aby měla rýže tekutinu potřebnou ke svému uvaření. Od prvního přidání vývaru vaříme na mírném plameni a za průběžného přidávání vývaru 15-25 minut (někdy až 30), dokud rýže není "al dente" (většina rýží má dobu k uvaření do tohoto stavu uvedenou na obale), což zjistíme nejlépe ochutnáním. Výsledná konzistence má být mírně tekutá. Pokud je po změknutí rýže risotto příliš husté, můžeme ještě zředit trochou vývaru, ale již nevaříme.
5) Po ukončení varu vsypeme parmazán, dobře promícháme (a eventuelně ještě přidáme trochu vývaru - viz předchozí bod) a dle potřeby osolíme a opepříme.
6) V době vaření si zvlášť na pánvi, nejlépe s nepřilnavým povrchem (aby nebylo potřeba příliš tuku), osmahneme houby na ozdobu. Použijeme k tomu obyčejný olej, ne olivový. Opět platí, že první osmažíme tvrdší houby (např. lišky) a teprve poté přidáváme houby měkčí (hříbky, klouzky). Smažíme na mírném plameni dozlatova asi 10 minut, aby houby byly dostatečně tepelně upraveny, což zkontrolujeme ochutnáním. Na závěr je zlehka osolíme (až po vypnutí sporáku, aby nepustily vodu a zůstaly křupavé).
7) Podáváme teplé (! - vychladlé risotto, které znovu ohřejeme, už nemá správnou konzistenci - ačkoli já ho tedy můžu i znovu ohřáté třeba za den znovu na oběd :P), ozdobené osmaženými houbami.

Výživové hodnoty na 1 porci (s čerstvými houbami/se sušenými + žampiony):

energetická hodnota: 2036/2061 kJ
bílkoviny: 17/19 g
sacharidy: 68/70 g (z toho cukry 3,7/3,3 g)
tuky: 16/15 g (z toho NMK 7,2/6,9 g)
vláknina: 4/4,5 g


Tak co, dáte mu šanci? :) Mě přítel pochválil! :D

Komentáře