Vegan extra čokoládové cookies (bez lepku)

>>Nikdy bych nečekala, že se něčemu veganskýmu, s fazolema a bez másla dá říkat cookies. Ale fakt že jo - jsou báječný.<<


Je třeba však poznamenat, že k dietnosti mají poměrně daleko. Nepleťme si pojmy s dojmy: Zdravé jídlo neznamená vždy dietní jídlo. Veganské jídlo neznamená vždy zdravé jídlo. A tak dále. Obsahují sice více bílkovin a méně cukrů a tuků než konvenční cookies, přesto však kalorické jsou, a to poměrně dosti. Já je ale pekla jako energetickou svačinku na hory, takže tato jejich vlastnost rozhodně nemusí být na škodu. Píšu to tady hlavně proto, aby si někdo nemyslel, že je OK sníst půlku plechu (nebo extremisti celý) na posezení :D. Tedy, já se musela docela držet, fakt mi chutnaly... navíc jsem měla nějaké nenasytné období.
Musím přiznat, že recept jsem si tak trochu vypůjčila a to od CountryLife kartiček, které byly tuším jako příloha u časopisu DobroTy. Kdybych však recept nechala beze změny, nedělila bych se tu teď o něj s Vámi. A především - mám pro Vás vypočteny nutriční hodnoty, abyste měli přehled, co že to vlastně papáte :).
Mám v plánu je vyzkoušet na svém příteli, který nenávidí veškeré luštěniny... a jelikož v těchto sušenkách byste fazole na 95% nepoznali, snad to nezaznamená ani on :D. Vyzkoušeno i na mém hate-rovi luštěnin, nic nepoznal a já mu to ani nehodlám říkat :D. Prosil mě, ať mu nikdy neříkám, když do jídla zakamufluju něco, co on nejí, takže se toho držím.
Váhy jsou zde uvedeny především kvůli nutričním hodnotám.

Ingredience (cca 23 ks):

  • 150 g libovolného druhu fazolí (váha uvedena v suchém stavu; já použila velké bílé a k tomu červené, ale opravdu je to jedno...můžete použít adzuki, bílé, červené, strakaté, černé, mix, ...) + voda, ve které se vařily (viz podrobnosti v postupu)
  • 2 PL (= cca 60 g) tahini
  • 4 PL (= cca 28 g) oleje
  • 120 g třtinového cukru
  • 1 PL (= cca 30 g) melasy
  • 1/2 vanilkového lusku (z něj vydlabaná semínka)
  • 4 PL (= cca 50 g) bezlepkové mouky (použila jsem Schar - některou z jejich bezlepkových směsí... každopádně: jde o tak malé množství, že můžete použít v podstatě jakoukoli: rýžovou, pohankovou, Jizerku, pro nebezlepkové pečení třeba hladkou (celozrnnou) pšeničnou, ...)
  • 8 PL (= cca 86 g) kakaa
  • 2 PL (= cca 20 g) chia semínek
  • 100 g hořké čokolády (nasekané na malé kousky; použila jsem 70%-ní)
  • 2 ČL prášku do pečiva

Postup:

1) Fazole si nejlépe přes noc necháme máčet ve vodě.
2) Druhý den vodu z fazolí slijeme a zalijeme je čistou. Vaříme do měkka, cca hodinu, ale lépe 90-120 minut. Vodu z uvařených fazolí nevylijeme do odpadu, ale uchováme si ji v hrnečku, protože ji budeme potřebovat pro další postup.
3) Fazole necháme trochu zchladnout a poté rozmixujeme do hladka. Pokud to nejde zrovna hladce, přiléváme trochu vody, ve které se fazole vařily (já jí takto spotřebovala snad 60 ml).
4) V míse si smícháme všechny zbývající ingredience kromě čokolády a prášku do pečiva. Mimoto navíc přidáme cca 4 PL "vývaru" z fazolí (pokud na toto zapomenete a vývar skončil v odpadu, nahraďte čistou vodou či libovolným mlékem).
5) K této směsi přidáme rozmixované fazole. Vypracujeme v hutné těsto (pokud je to nutné, přidejte ještě trochu vývaru z fazolí, ale buďte opatrní - těsto má být opravdu velmi hutné až tuhé - docela se k jeho zpracování hodí kuchyňský robot).
6) Nakonec vmícháme prášek do pečiva a čokoládu.
7) Troubu si předehřejeme na 180 stupňů Celsia či na 170 stupňů na horkovzduch (pokud budete péct více než jeden plech sušenek, je horkovzduch nutný - nebo byste museli péct postupně, což je však horší vzhledem k obsahu prášku do pečiva v těstě -> druhá várka sušenek by Vám nemusela "vyskočit").
8) Nejlépe polévkovou lžicí klademe v menších rozestupech na plech hroudičky těsta. Tyto pak malou lžičkou "rozprostřeme" do tvaru sušenky. Sušenky jsem měla vysoké zhruba 0,5 cm. Na opravdu velký plech jsem jich zvládla "nahňácat" jen 16. Dle výšky a velikosti sušenek se pochopitelně odvíjí doba pečení, proto to tady tak detailně rozebírám.
9) Sušenky pečeme při výše uvedené teplotě (viz bod 7) 18-23 minut. Já pekla 23 minut a nejsou ani vysušené ani syrové ;).

Výživové hodnoty na 1 sušenku:

pozn.:
  • počítáno s odtučněným kakaovým práškem, protože předpokládám, že ten lidi používají nejčastěji (ačkoli já z většiny použila ten tučnější :D)
  • uvedené hodnoty platí pro JEDNU SUŠENKU (z celkových 23)
energetická hodnota: 495 kJ
bílkoviny: 3,4 g
sacharidy: 12,9 g (z toho cukry 7,1 g)
tuky: 5,2 g (z toho NMK 1,7 g)
vláknina: 3,1 g


Příjemné pečení! :)


Komentáře