Bulgur se seitanem ve veganské zeleninovo-smetanové omáčce

Upřímně, nevěděla jsem, kam tento pokrm zařadit... Chuť má lehce "indický říz", ale vyloženě do asijské kuchyně mi tohle jídlo nezapadá. Je to přesně ten typ jídla, "co se jinam nehodil". Nepovažujte tedy tento recept ani za pouhou inspiraci, ani za lehké jídlo (odkazuji na název této rubriky), ale právě za "černou ovci", která tu - aspoň zatím - nemá vlastní rubriku. Ačkoli jsem ho teď popsala jako nějakého vyvrhela, jídlo je opravdu výborné, zajímavé a rozhodně stojí za vyzkoušení.
(Malinko mě inspiroval recept od CountryLife-u, ale dost jsem si ho přizpůsobila.)

Ingredience (2 porce):

  • 120 g (tmavého) bulguru (preferuji celozrnné verze surovin, ale klidně použijte bulgur světlý... eventuelně lze nahradit pohankou lámankou)
  • 220 g seitanu (nakrájeného na kostičky; použila jsem již ochucený a chuťově vynikající "special")
  • 1 PL oleje (použila jsem řepkový)
  • 90 g (~ 5 malých) žampionů (očištěných a pokrájených na plátky; hmotnost uvádím - stejně jako u dále zeleniny - již očištěných)
  • 70 g (~ 1/2 ks) červené papriky (nakrájené na kostičky)
  • 45 g (~ 2 ks) jarní cibulky (pokrájené na kolečka; část si můžete nechat na ozdobu)
  • 145 g (~ 4 menší, ale větší než cherry) rajčat (nasekaných na malé kostičky)
  • 1/2 ČL římského kmínu
  • 1/2 ČL garam masala
  • 1 PL sójové omáčky
  • 50 g baby špenátu (dle potřeby natrhaného na trochu menší kousky, ale není to nezbytně nutné)
  • 200 ml (ovesné) smetany
  • 1/2 ČL (černé) soli
  • (malá hrst čerstvé bazalky (nasekané))

Postup:

1) Bulgur uvaříme do měkka (respektive al dente) dle návodu na obalu.
2) V hrnci si rozpálíme 1 PL oleje, na němž následně osmažíme seitan.
3) K seitanu vsypeme papriku, žampiony a jarní cibulku (cibulku ne nutně všechnu - můžeme si část nechat na ozdobu). Osmahneme za občasného míchání na mírném plameni asi 5 minut.
4) Přidáme rajčata, koření (římský kmín a garam masala) a sójovou omáčku. Chvíli (~ 3 minuty) společně povaříme.
5) Přidáme špenát, promícháme.
6) Vmícháme bulgur a zalijeme smetanou. Necháme mírně vařit dalších cca 3-5 minut.
7) Nakonec osolíme a dle chuti můžeme přidat bazalku (ne každému musí k ostatnímu koření sednout).
8) Podáváme teplé, dle libosti ozdobené zbývající jarní cibulkou a bazakou.

Výživové hodnoty na 1 porci:

pozn.:
  • počítáno s verzemi surovin v závorkách (tzn. tmavý bulgur, černá sůl, (Dm Bio) ovesná smetana, řepkový olej, ...)
  • s bazalkou jsem počítala
  • na můj vkus 2 VELKÉ PORCE (já byla docela přejedená ... takže dle mého názoru minimálně "holky" budou najedeny dosyta)
energetická hodnota: 2411 kJ
bílkoviny: 31 g
sacharidy: 65 g (z toho cukry 11,6 g)
tuky: 20 g (z toho NMK 1,6 g)
vláknina: 9 g


Budu ráda, když někdo další zkusí tento chutný pokrm uvařit :).

Komentáře