Borůvkové dezerty aneb pečení s borůvkami

Ohayou~!
Už je to dost dlouhá doba, kdy jsem něco naposledy přidala...
Důvod, proč jsem se blogu v poslední době víceméně vůbec nevěnovala, je lenost a škola. A mimoškolní aktivity, jako např. kytara. 
Dnes jsem se odhodlala přidat tři recepty na pečivo s borůvkami. Bohužel to není zrovna aktuální téma, když už je dávno po nich. Pekla jsem to už někdy v létě ^///^"... Každopádně máte-li borůvky v mrazáku, neváhejte je takto využít!


Bude to:
1) Borůvkový koláč
2) Borůvkové muffiny
3) Jogurtová borůvková buchta na plech

1) Borůvkový koláč

Bude se na něj hodit dortová forma (26 cm), ale můžete využít i koláčovou. V originále (Dr. Oetker + Héra inspirace) ho dělají s meruňkami a mandlemi, ale já si recept upravila. Je dobrý ^^y.

Ingredience: 

(dortová forma o průměru 26 cm)

  • 150 g másla
  • 150 g cukru
  • 2 balíčky vanilkového cukru
  • 3 vejce
  • 160 g hladké mouky
  • 2 ČL kypřicího prášku
  • 50 g strouhaného kokosu
  • 100 ml mléka (já použila polotučné)
  • na ozdobení: 
    • (hnědý) cukr
    • strouhaný kokos
    • BORŮVKY (množství dle potřeby a chutí)
  • na vymazání a vysypání formy: 
    • máslo 
    • hrubá mouka 

Postup: 

  1. Změklé máslo vyšleháme s oběma cukry. 
  2. Jedno po druhém vmícháme vejce a vyšleháme dohladka.
  3. Smícháme mouku s kypřicím práškem a přidáme ji do směsi.
  4. Přidáme kokos a mléko, důkladně promícháme.
  5. Dortovou formu (průměr 26 cm) vymažeme máslem a vysypeme hrubou moukou.
  6. Formu naplníme těstem.
  7. Na vrch koláče rozprostřeme borůvky. Posypeme cukrem a kokosem. (Zde volte množství všeho dle chuti, popř. se podívejte do výživových hodnot.)
  8. Pečeme v troubě předehřáté na 190 stupňů C (horkovzdušná na 175 stupňů C) asi 35 min. Propečení zkontrolujeme špejlí.

Výživové hodnoty:

(1/12 kousek)

pozn.:
  • uvedené hodnoty platí pro poměrně malý kousek! (přestože jsou tak nelichotivé... no jo, dřív jsem na to ještě tak nehleděla)
  • na ozdobení cca: 
    • 150 g borůvek
    • 15 g třtinového cukru
    • 10 g kokosu
energetická hodnota: 1137,3 kJ
bílkoviny: 3,8 g
sacharidy: 28,5 g (z toho cukry 18,9 g)
tuky: 15,3 g (z toho NMK 9,3 g)
vláknina: 1,5 g

2) Borůvkové muffiny

Tyto muffiny byly dobré, jen jsem je měla dost bledé, příště jim asi "přitopím". Zdroj zde.

Ingredience: 

(cca 17 muffinů)

  • 3/4 hrnku mléka
  • 3/4 hrnku cukru
  • 1 vejce
  • 2 hrnky polohrubé mouky
  • 1/2 kypřicího prášku
  • 1/2 hrnku oleje
  • 1 hrnek borůvek
  • moučkový cukr na ozdobení

Postup: 

  1. Smícháme mouku s cukrem a kypřicím práškem.
  2. V jiné nádobě smícháme vejce s mlékem a olejem.
  3. Suchou směs postupně přidáváme do mokré směsi a dobře promícháme.
  4. Přidáme borůvky a opět promícháme.
  5. Formy na muffiny (nebo papírové košíčky - nejlépe dva v sobě - je to lepší, muffiny drží tvar a neroztečou se tolik do stran) naplníme skoro celé těstem. (Všude píšou, že do 3/4, ale mně to přijde málo a líbí se mi muffiny "s kopečkem"... Každopádně POZOR: Pokud máte pouze papírové košíčky, ale žádnou formu, radši dodržte tuto radu a celé je neplňte (jen do 3/4), opravdu by mohly vytéct.)
  6. Pečeme v troubě vyhřáté na 190 stupňů C 15-20 minut. Muffiny by měly vyskočit a trochu popraskat. Pokud je nechceme tak bledé, přidáme jim na závěrečných 5 minut teplotu na 200 stupňů C.

Výživové hodnoty:

(1 ks)

pozn.:
  • platí pro 17 muffinů - pokud jich máte jiný počet, vynásobte uvedené nutriční hodnoty 17x a následně vydělte počtem Vašich muffinů :)
  • BEZ moučkového cukru na ozdobení!
energetická hodnota: 714,8 kJ
bílkoviny: 2,8 g
sacharidy: 22,8 g (z toho cukry 10,1 g)
tuky: 7,4 g (z toho NMK 1,0 g)
vláknina: 0,7 g

3) Jogurtová borůvková buchta na plech

Tato buchta se má podle původního receptu dělat z jogurtu, ale já to zkusila se zakysanou smetanou a dopadlo to také dobře :). Jen nepoužijte ten největší plech co máte, jako jsem to udělala já, protože byla hrozně nízká (asi 2 cm xD). Omlouvám se, že neuvádím zdroj - našla jsem to někde v papírech, co si vytiskla moje mamka. Kdyby se jednalo o Váš původní recept, určitě to napravím a zdroj uvedu. (V tom případě napište do komentářů odkaz na Váš recept.)

Ingredience: 

  • 1 velký kelímek bílého jogurtu/zakysané smetany - asi 380 g (~ 400 ml)
  • 1 stejný kelímek (od použitého jogurtu/smetany) polohrubé mouky
  • 1/2 -||- krystalového cukru
  • 2 PL oleje
  • 2 vejce
  • 1 kypřicí prášek
  • borůvky
  • na drobenku: 
    • máslo
    • polohrubá mouka
    • cukr
  • na vymazání a vysypání plechu: 
    • máslo 
    • hrubá mouka 

Postup: 

  1. Smícháme mouku s cukrem a kypřicím práškem.
  2. V jiné nádobě smícháme jogurt/smetanu s vejcem a olejem.
  3. Suchou směs postupně přidáváme k tekuté. Mícháme, dokud nezískáme jednolité tekuté těsto.
  4. Plech (středně velký - neberte ten největší, co máte) vymažeme máslem a vysypeme moukou.
  5. Těsto nalijeme na plech, posypeme borůvkami, ozdobíme drobenkou z másla, mouky a cukru.
  6. Pečeme v troubě předehřáté na 180 stupňů C po dobu asi 20-25 min - doba pečení se ale velmi odvíjí od výšky těsta. Konec pečení určíme testem špejlí - po vytažení ze střední části koláče by měla být suchá.
(Do drobenky jsem dala moc másla, takže zrovna dekorativně nepůsobila :"D. Ale výsledek je chutný!)

Výživové hodnoty: 

Zde neuvádím, protože nejsem schopna odhadnout, kolik porcí z tohoto množství vyjde. (A uvádět množství pro celek mi připadá bezvýznamné.)


Komentáře